Què són i com afecten a la societat

Dins del món de les xarxes socials i el màrqueting digital existeixen uns professionals, els quals ens poden ajudar a donar veu i sobretot visió als nostres bars, restaurants o productes i poden influenciar la manera com vivim o creiem que hem de viure : “els influencers”.


Però què és un “influencer”? Com triar-los i buscar-los? Ens ajuden de debò?

Comencem a respondre a aquestes preguntes. Els influencers són persones que dins de les xarxes socials compten amb una credibilitat i influència sobre un tema o sector en concret. Igual que trobem i coneixem a influencers del món de la moda, comptem amb ells, cada dia més, dins de pràcticament tots els sectors de la nostra vida: gastronomia, decoració, aspecte físic, alimentació, i molts d’altres. Aquests influencers poden arribar a convertir-se en prescriptors d’una marca i donar a conèixer el teu lloc o els teus productes. El com triar-los es o pot plantejar com un problema però hem de tenir en compte una sèrie de punts per fer la selecció. Un d’ells vindrà establert per la nostra forma de ser, la nostra personalitat online o la nostra marca personal. La resta:

  • El volum de la seva audiència i seguidors, compta amb la seva pròpia comunitat.
  • La seva forma de parlar i comunicar-se i la seva capacitat per generar opinions.
  • Si té només plataformes socials o té suports en web.
  • La relació d’aquest amb la marca a treballar.

A l’hora de buscar-los cal navegar per aquelles xarxes socials en les quals la nostra marca tingui presència. L’important és buscar al professional que més s’adapti als nostres objectius de comunicació.

Una vegada establerta la comunicació entre tots dos, és important deixar-li llibertat a l’hora de parlar de nosaltres, sense oblidar que és necessari marcar-li unes directrius i sent conscients que ella o ell es qui millor coneix el eu públic. Per trobar-los podem recórrer o bé a les xarxes socials o a bé a eines web com poden ser Top Leads, i així buscar al teu blog o blogger ideal i a més a més, segmentat per categories. Un cop tenim clars aquestes idees fonamentals, és el moment de fer recerca i buscar els nostres influencers i veure com poden ajudar-nos per donar-nos a conèixer a un major públic, i aconseguir els nostres objectius de venda .

Els tipus d’influencers que es poden trobar a la xarxa es poden classificar en 6 categories: Vips, Comunicadors, Líders d’opinió, Aventurers, Reporters i Reviewers.

És important saber, però, que les tipologies d’influencers no són rígides: és possible que un mateix influencer pertanyi a una o altra categoria depenent de l’acció de màrqueting, la marca amb la qual col·labori o de si realment està fent una col·laboració amb una marca. És possible que un blogger recomani marques per iniciativa pròpia i que en promocioni d’altres. De la mateixa manera, també és possible que el blogger en qüestió experimenti una evolució: pot ser que en els seus inicis prescrigui marques voluntàriament i que, a mesura que millora la seva reputació, es professionalitzi i només faci prescripcions pagades. O sigui que no t’estranyi que en ocasions parlem del mateix influencer com a exemple de més d’una categoria.

 

TIPUS D’INFLUENCERS:

 

  • INFLUENCER VIP

Els influencers VIP són famosos o celebritats en diferents àmbits, com l’art, el cinema, la cultura o l’esport, que fan una col·laboració amb una marca. L’interès de la marca és arribar a un públic molt ampli (diferents estils i edats), ja que normalment els influencers VIP són els que tenen més seguidors arribant als milions.

Per exemple, la persona que té més seguidors al instagram és la Selena Gomez, cantant i actriu amb 120 milions seguidors. El que patrocinen va dirigit a un públic en què pot haver-hi gent interessada en la marca i gent que no ho estigui. I, en segon lloc, solen ser accions que costen xifres milionàries.


Un altre exemple d’aquest tipus d’influencer seria un tweet pagat llançat per un esportista. Podria ser el cas d’Andrés Iniesta en el qual ens presenta el nou anunci de l’estiu d’Estrella Damm.

  • COMUNICADORS

Segurament aquest tipus és amb el que s’hi identifiquen a la majoria d’influencers. Són els Bloggers, Youtubers i Instagramers d’aquest món, gent que és molt bona comunicant i que a més han desenvolupat el reconeixement i reputació en algun tema, com la moda, la bellesa o l’storytelling. Aquest, solen parlar només de marques amb les que tenen un acord comercial, i de vegades viatjant, fent un anunci…

L’exemple més conegut és la Dulceida (nom comercial): és la bloggera i intragramer amb mes seguidors d’Espanya. A més de ser una comunicadora per les marques de moda, decoració, maquillatge i molts altres sectors, que representa, aprofita la influència que té per defensar la homosexualitat, ja que ella es posiciona com bisexual i està casada amb una noia.

Altres influencers comunicadors són, per exemple, Gigi Vives Maria Pombo Joan Palà

Quan parlem de comunicadors youtubers, destaquen la Marta Riambau, The Tripletz i Àlex Puértolas.

Marta Riambau The Tripletz Álex Puertolas

  • LÍDERS D’OPINIÓ

Els líders d’opinió són influencers molt interessants per a una marca, precisament perquè no acostumen a fer col·laboracions. Un líder d’opinió és algú especialitzat en un sector en què té molt bona reputació i reconeixement públic. Pels seus coneixements, exerceix una enorme influència en la comunitat que l’envolta.

Aquest tipus d’influencer sol recomanar marques, productes o serveis. Ho fa sense que la marca li demani i sense que hi hagi un contracte. Les seves recomanacions solen produir-se en el context del sector en què és especialista amb la intenció de millorar algun procés o de fer-li la vida més fàcil a la gent.

Una persona amb bona reputació en el sector de l’emprenedoria com Javier Megías pot ser un excel·lent prescriptor a l’hora de recomanar eines:

  • AVENTURERS

Els influencers aventurers són aquells que es dediquen a explorar la xarxa a la recerca de tendències i idees i, en descobrir marques interessants, les prescriuen voluntàriament. Aquest tipus de prescripció també és positiva per a la marca, ja que no li costa diners. En molts casos, l’influencer aventurer perfecciona el seu art i s’acaba convertint en influencer comunicador. De la mateixa manera, un influencer comunicador pot ser aventurer amb determinades marques. Les dues categories sovint es barregen.

Holly Becker del blog Decor8 és un perfecte exemple d’influencer aventurer i comunicador. Holly comparteix molts continguts relacionats amb marques visiblement pagats, com ara sortejos de productes, però també comparteix marques de manera espontània quan busca noves tendències i idees de decoració.

  • REVIEWERS

Els reviewers són influencers que busquen provar productes o serveis i després donen la seva opinió, ja sigui bona o dolenta. Acostumen a produir algun tipus de contingut multimèdia, normalment fotos o vídeos explicant la seva experiència amb el producte La V-blogger Isasaweis és un dels casos més populars de reviewer. En el seu V-blog està constantment provant productes o marques i explicant-li als seus seguidors la seva opinió més sincera.

 

  • REPORTERS

Els reporters són un tipus d’influencer comunicador que té una col·laboració fixa amb una marca i que constantment posa a la seva audiència al dia de les novetats d’aquesta marca. La Gala González i les seves col·laboracions fixes amb Dior, YSL o Uterqüe.

 

 

Però què passa a l’altra banda dels influencers? Quines repercussions tenen en el públic, especialment en el més jove?

Si, d’una banda s’han convertit en els grans aliats de les marques, per l’altra banda sembla que siguin un exemple a seguir. A primera vista una gran part dels nens i adolescents volen ser influencers: superficialment pot semblar una manera fàcil i ràpida d’aconseguir diners i “fama”. Com en qualsevol sector, hi ha influencers professionals i d’altres que, aprofitant la difusió que s’aconsegueix amb les xarxes socials, es pensen que podran viure sempre d’això.

Però ser influencer professional requereix molt d’esforç i sacrifici personal. La teva vida deixa de ser privada per passar a ser pública. En molts casos, tots els teus seguidors saben què fas i on ets en qualsevol moment; pots acabar convertint-te en un esclau dels compromisos que no tenen en compte ni caps de setmana ni, en molts casos, vacances. Ser influencer és un estil de vida, pel qual no tothom està preparat, ni serveix.

A més, com que és una “professió” relativament nova, des del punt de vista que sembla assequible per qulasevol, no se sap què passarà amb molts d’aquests nois i noies que viuen d’això i que, en molts casos pot ser que no estiguin ben assessorats. És més que probable que d’aquí a uns anys, molts dels que es fan dir influencers i que han deixat d’estudiar i/o de treballar ja no tinguin aquest poder sobre els demés i hagin perdut moltes altres oportunitats. Perquè això no passi podria ser que influencer acabi sent una professió reglada com qualsevol d’altra, que es professionalitzi de debò. Que es converteixi en un mòdul o en un curs o, fins i tot, en una llicenciatura que combini no només un coneixement absolut del funcionament de les xarxes socials, sinó també d’altres aspectes com màrqueting, finances, dret i moltes altres disciplines . Ser influencer és com tenir una empresa: t’aixeques i te’n vas a dormir pensant-t’hi.

Cal reflexionar sobre el fet que no tothom pot servir per ser influenciar, de la mateixa manera que no tothom pot ser arquitecte o empresari o actor.

 

Hi ha hagut molts casos de gent que ha copiat fotos d’influencers. Això ha arribat el límit: la gent segueix els seus viatges pas a pas. Aquí podem veure un exemple. Es tracta d’una seguidora que ha copiat totes les fotos dels viatges de la Lauren Bullen, @gypsea_lust. Finalment va ser denunciada i Instagram li va tancar el seu compte.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

 

 

Bloc a WordPress.com.

Up ↑